Om mig

Mitt foto
Sweden
Mitt mål är att arbeta inom Försäljning (B2B) och/eller Projektledning. Om detta skulle kunna ske i Italien vore det perfekt. :) I min senaste anställning arbetade jag, i fyra år, som konsultchef vid teknikkonsultföretaget Etteplans kontor i Göteborg. I rollen ingick B2B-försäljning samt personalansvar. Det jag finner utmanande i både ledarpositionen och försäljningsarbetet är mötet med människor. Att förstå och utveckla medarbetarna och förstå kundens behov och, på ett ofta kreativt sätt, matcha dessa behov med vårt erbjudande. Jag är social och positiv och min arbetserfarenhet har gett mig en bred teknisk kompetens och förståelse.

onsdag 3 juni 2009

Jobbsökande

Det går sådär med jobbsökandet, vi är många om jobben.

På två tjänster som jag sökt (fick nej) så var det 140 sökanden på det ena och 170 på det andra och då är det ändå chefsjobb, där jag tycker att antalet intresserade borde vara begränsat fast det kanske det var.

Hur sticker man ut så pass mycket så att man får komma på intervju? Jag blir mer och mer övertygad om att nätverkande är lösning.

Jobbsökandde är ju att betrakta som försäljning och varan man säljer är en själv. Erfarenheten säger ju att det inte går att sitta och vänta på att eventuella kunder ringer utan jag måste ringa dem!

Så jag skall jobba mer på att definiera mina "USPar" eller med andra ord styrkor.

/Beax

Do what you love and the money will follow

http://www.linkedin.com/in/berndtaxelsson

2 kommentarer:

  1. Oj det är nästan så att det är skönt att va lyckligt ovetandes om hur många som söker. Själv ser jag platsannonser mer som ett lotteri, om jag har väldig tur så passar jag bättre än någon annan...

    Är inte helt på det klara med hur man ska "använda" sina kontakter.

    Håller tummarna för oss båda i vilket fall :)

    /Britta

    SvaraRadera
  2. Lotteri till viss del kanske men man bör öka sina chanser så mycket det går innan dragningen. Fuska!!

    Man kan säga att:
    Jag söker jobb, inte för att du skall fixa jobbet, men vet du någon eller hör något som du tror skulle vara intressant för mig får du gärna höra av dig.
    Man skall också berätta, så exakt som möjligt, vad för jobb man söker.

    SvaraRadera